Door kinderen uit te dagen met wereldse problemen leren ze kritisch denken, creatief denken, computational thinking, informatievaardigheden, ICT basisvaardigheden, mediawijsheid, communiceren, samenwerken, zelfregulering, sociale en culturele vaardigheden. Op deze manier bereiden we onze leerlingen maximaal voor op de wereld waarin zij leven en op de jobs van morgen.
De achtste Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling (SDG 8) streeft niet enkel en alleen naar de afschaffing van dwangarbeid, de uitbanning van slavernij en mensenhandel. Het verbod op de ergste vormen van kinderarbeid waaronder het werven en inzetten van kindsoldaten, en het beƫindigen van alle vormen van kinderarbeid tegen 2025 horen daar namelijk ook bij.
De economische productiviteit moet toenemen door middel van diversificatie, technologische vernieuwing en innovatie. Economische groei mag niet langer een van de oorzaken zijn van milieuvervuiling. Daarom dringt SDG 8 erop aan dat de ontwikkelde landen het voorbeeld geven.
CRADLE is een Erasmus+-project dat als doel heeft een nieuwe onderwijsmethode te
ontwikkelen voor basisscholen en het potentieel daarvan wenst te verkennen.
Door vier innovatieve outputs zal de CRADLE-onderwijsmethode een vakoverschrijdende activiteit-gestuurde, leerlinggerichte, oriƫnterende les- en leermethode gebruiken, waarbij gefocust wordt op het simultaan ontwikkelen van een vreemde taal en ondernemerschapscompetenties bij jonge leerlingen (8-12 jaar).
De toepassing van de CRADLE-methodologie stelt de interesse, leergierigheid en zin voor initiatief van de leerlingen centraal binnen het leerproces. De klemtoon ligt op het bewust ontwikkelen van ondernemerschapscompetenties, die de basis vormen voor levensvaardigheden: probleemoplossend vermogen, persoonlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid, leergierigheid, communicatie en samenwerking, die allen leiden tot zelfredzaamheid en waardenvorming.